Menaiki Tren ke Nong Khai dan Balik Malaysia
Stesen keretapi Nong Khai terletak tidak jauh dari pintu sempadan. Jam 5:00 petang, saya pun selamat tiba di stesen keretapi ini.
Jam 5:30 petang, motosikal saya dibawa ke gerabak kargo.
Tepat pukul 6:20 petang, tren pun bergerak meninggalkan Nong
Khai. Setelah tempat duduk diubah menjadi tempat tidur, sebelum melelapkan mata,
saya menulis sedikit catatan perjalanan kali ini.
Hari 10: 27/3/2014
Jam 6:30 pagi, tempat tidur diubah semula menjadi tempat duduk.
Sambil menunggu ketibaan di Bangkok, saya sempat caj power
bank saya di port yang disediakan di gerabak ini.
Jam 7:15 pagi, tren menghampiri Bangkok.
Jam 7:30 pagi, saya pun selamat tiba di stesen Hualamphong. Saya
menunggu Tuxedo diturunkan dari gerabak kargo.
Tren saya ke Hat Yai pula akan bertolak jam 3:00 petang. Saya
ada lebih kurang 7 jam di Bangkok. Perkara pertama saya lakukan adalah ke
food court untuk sarapan pagi.
Semasa dalam perjalanan pulang ke Hualamphong, beberapa batang
jalan telah ditutup kerana kempen Shutdown Bangkok. Mujur tiada perkara buruk
berlaku semasa saya melalui kawasan ini.
Sebaik tiba di Hualamphong, saya mendaftarkan gerabak kargo untuk Tuxedo bagi
perjalanan ke Hatyai. Bayaran yang dikenakan adalah 900 Baht. Jam 2:30 petang,
motosikal saya dibawa ke gerabak.
Gambar di bawah ini menunjukkan tali yang perlu dibeli di stesen.
Harga tali ini adalah 20 Baht.
Selepas itu, Tuxedo pun diangkat ke dalam gerabak kargo.
Jam 2:45 petang, saya pun bersiap-siap untuk menaiki tren ke Hat
Yai.
Tepat jam 3:20 petang, tren pun meninggalkan Bangkok.
Perjalanan ke Hatyai memakan masa 18 jam. Sebaik sahaja tempat
duduk diubah menjadi tempat tidur, saya pun terus melelapkan mata dan berehat.
Hari 11: 28/3/2014
Setelah bangun dari tidur, saya bersarapan kopi dan biskut yang telah
saya beli di stesen Hualamphong semalam. Tempat tidur pun diubah semula
menjadi tempat duduk.
Pukul 10:30 pagi barulah Tuxedo diturunkan.
Saya juga sempat berjumpa dengan seorang sahabat saya yang
kebetulan berada di Hatyai iaitu Bard KR. Banyak informasi mengenai solo ride
yang dikongsi olehnya.
Selepas puas bersembang, saya pun meninggalkan Hatyai dan bergerak ke
sempadan. Sebelum itu saya singgah di stesen minyak PTT untuk mengisi minyak
Tuxedo dan berehat.
Kemudian saya pun meneruskan perjalanan ke Sadao. Semasa
memulangkan kembali borang permit mengimport kenderaan, pegawai kastam di situ
agak terkejut melihat borang itu adalah dari Nong Khai 2 hari lepas. Selepas
menerangkan hal sebenar, barulah beliau faham.
Saya berasa lega dapat menamatkan Kembara Solo Rizal (KSR) 2
dengan jaya dan selamat. Saya juga berterima kasih kepada famili dan rakan-rakan
yang banyak memberi kata-kata semangat sepanjang ride kali ini.
Pengalaman di Laos akan tersemat di hati selama-lamanya.
Ulasan
Catat Ulasan