Hari 5: Tiba di Ubon Ratchathani dan memandu ke Thakhek
Hari 3: 24/3/2014
Saya masih lagi di dalam tren menuju ke Ubon Ratchathani. Seawal jam 6:00 pagi saya sudah bangun dari tidur. Seperti biasa, saya membersihkan diri.
Pada ketika ini, tren sudah pun memasuki kawasan Timur Laut negara Thai yang lebih dikenali sebagai isaan. Saya dapati tren melalui kawasan jelapang padi.
Jam 8:30 pagi, tren pun tiba di stesen Ubon Ratchathani. Saya tidak sabar-sabar menunggu Tuxedo diturunkan dari gerabak kargo.
Sebaik mendapatkan Tuxedo, saya pun terus memandu ke stesen minyak PTT yang
berdekatan. Memandangkan saya telah pun mengisi minyak di Bangkok semalam, hari
ini saya hanya perlu mengisi 40 Baht sahaja untuk memenuhkan tangki.
Kemudian, saya bersarapan dahulu di Cafe Amazon yang terdapat di stesen ini.
Selepas itu, saya singgah di salah satu pasaraya berdekatan kerana baru mendapat satu tips dari rakan agar membeli penapis untuk menapis minyak di Laos nanti.
Kemudian saya pun meneruskan perjalanan ke Chong Mek yang merupakan bandar sempadan. Jaraknya dari Ubon adalah lebih kurang 90 km.
Jam 6:30 petang, hari mulai senja. Saya mulai berasa risau kerana destinasi
untuk hari ini masih lagi jauh. Mahu tidak mahu, saya tetap meneruskan
perjalanan ke Thakhek. Tambahan pula, hotel untuk penginapan malam ini sudahpun
ditempah secara online tempoh hari.
Saya masih lagi di dalam tren menuju ke Ubon Ratchathani. Seawal jam 6:00 pagi saya sudah bangun dari tidur. Seperti biasa, saya membersihkan diri.
Pada ketika ini, tren sudah pun memasuki kawasan Timur Laut negara Thai yang lebih dikenali sebagai isaan. Saya dapati tren melalui kawasan jelapang padi.
Jam 8:30 pagi, tren pun tiba di stesen Ubon Ratchathani. Saya tidak sabar-sabar menunggu Tuxedo diturunkan dari gerabak kargo.
Selepas itu, saya singgah di salah satu pasaraya berdekatan kerana baru mendapat satu tips dari rakan agar membeli penapis untuk menapis minyak di Laos nanti.
Kemudian saya pun meneruskan perjalanan ke Chong Mek yang merupakan bandar sempadan. Jaraknya dari Ubon adalah lebih kurang 90 km.
Jalan menuju ke Chong Mek juga agak luas.
Saya juga melalui
kawasan-kawasan yang menarik. Antaranya adalah sungai yang lebar dan juga tasik
empangan Sirindhorn.
Jam 11:20 pagi, saya pun tiba di pintu sempadan.
Semasa di pintu keluar dari negara Thai ini, saya perlu
menyerahkan kembali surat mengimport kenderaan yang saya terima di Sadao tempoh
hari. Selepas passport saya dicop, saya pun bergerak terus ke pintu sempadan
Laos iaitu Vang Tao. Lebih kurang 200 meter memandu, saya pun tiba di pintu sempadan Laos.
Saya kini telah pun berada di Laos Selatan yang juga merupakan
kali pertama saya menjejakkan kaki ke negara ini. Saya pun mencari pejabat imigresen. Saya pun parkir motor saya
betul-betul di tepi pejabat tersebut. Perkara pertama yang terlintas di fikiran
saya adalah keadaan di sini agak kurang teratur dan agak sunyi.
Saya ke bahagian belakang bangunan iaitu terus ke kaunter 6
untuk urusan imigresen kerana tidak perlu membeli visa. Prosedur di sini juga
amat mudah iaitu saya perlu mengisi borang arrival dan departure.
Selepas itu saya menyerahkan passport. Passport dikumpulkan secara beramai-ramai.
5 minit kemudian, pegawai kastam menghulur keluar passport dari lubang di
kaunter sambil menunjukkan gambar pemegang passport tersebut. Selepas mendapati
passport tersebut adalah milik saya, saya pun terus mengambilnya. Saya dikenakan
bayaran 50 Baht.
Perkara kedua yang perlu saya lakukan adalah mendapatkan permit
untuk membawa Tuxedo di dalam Laos. Untuk itu, saya menunjukkan surat kebenaran
yang telah saya perolehi dari Kedutaan Laos di Malaysia kira-kira 2 minggu lepas.
Surat kebenaran seperti dalam gambar di atas, bukanlah perkara
wajib dilakukan tetapi ia digalakkan untuk memudahkan urusan. Selepas itu,
pegawai kastam akan menyerahkan permit dalam kertas berwarna hijau seperti dalam
gambar di bawah. Bayaran yang dikenakan adalah 100 Baht.
Kemudian, saya ke pondok kecil di bahagian belakang pejabat
imigresen ini untuk membeli insurans bagi Tuxedo.
Bayaran yang dikenakan untuk membeli insurans ini adalah
sebanyak 150 Baht. Gambar di bawah adalah merupakan insurans tersebut.
Selepas selesai segala urusan, saya pun kembali ke motosikal
saya dan mula memandu menuju Pakse. Sebelum keluar dari kawasan pintu sempadan
ini, saya perlu singgah di pondok saya terletak kira-kira 100 meter dari pejabat
imigresen. Nasib baik rakan saya yang pernah ke sini mengingatkan saya akan hal
ini. Setelah ternampak pondok tersebut, saya pun singgah. Pegawai di sini hanya
cop pada permit membawa kenderaan yang telah saya perolehi pejabat imigresen
tadi.
Kemudian, saya pun meninggalkan pekan Vang Tao menuju ke Pakse.
Perkara penting saya perlu saya ingat ialah saya perlu memandu di sebelah kanan
di negara Laos. Semasa meninggalkan Vang Tao, saya dapati banyak lori bersusun
sebelah kiri.
Pada peringkat awal, jalan raya di pintu sempadan agak baik dan
kemudian apabila semakin ke dalam, saya dapati jalannya semakin sempit dan
kurang baik. Saya dapati kebanyakan kampung di sini, rumah-rumahnya terletak
berjajaran di sepanjang jalan.
Saya juga perlu lebih berhati-hati kerana banyak kali juga saya
terserempak dengan lembu dan kerbau yang melintas jalan.
Saya pun meneruskan perjalanan ke Pakse. Dalam perjalanan, saya melintasi Sungai Mekong.
Saya juga singgah untuk mengisi minyak di stesen minyak ini.
Tidak kelihatan stesen minyak seperti Shell, Caltex, BHP mahupun PTT di sini.
Saya mengisi sehingga tangki penuh iaitu harganya sebanyak
37,886 Kip (RM15) untuk 3.74 liter. Memandangkan saya tidak mempunyai duit Laos,
saya membayarnya dengan Thai Baht dan atendan pam memulangkan baki dengan
matawang Laos. Sebenarnya, di bandar-bandar besar di Laos, matawang Baht
digunakan secara meluas.
Setelah memandu lebih kurang 45 km dari pintu sempadan, jam 1:50 petang, saya tiba di pekan Pakse.
Di sini, saya mencari simcard Laos bagi membolehkan saya
melayari Internet dan juga menggunakan GPS. Rakan saya mencadangkan agar saya membeli simcard dari
Telco Beeline. Saya pun singgah di kedai telefon ini. Jumlah keseluruhan kadsim
dan juga top-up hanyalah 15,000 Kip (RM6).
Setelah mendapat Internet, saya pun memeriksa peta GPS untuk ke
Thakhek. Namun perjalanan saya masih jauh iaitu 333 km lagi.
Jam 3:00 petang, saya perasan batu kilometer di sini terdapat dalam dua tulisan.
Satu tulisan Laos, satu lagi tulisan rumi. Batu ini berada berselang-seli di
sebelah kanan dan kiri jalan bagi setiap kilometer. Selain itu, nama bandar yang
dipaparkan pada batu ini juga sentiasa berselang-seli. Savannakhet adalah salah
satu kawasan yang akan yang lalui semasa dalam perjalanan ke Thakhek.
Setelah memandu agak jauh, jam 4:50 petang, saya berhenti sekali
lagi di stesen minyak. Kali ini saya mengisi 24,130 Kip (RM10). Saya sentiasa
berwaspada kerana saya dapati stesen minyak di Laos terletak agak jauh antara
satu dengan yang lain.
Ketika petang, kelihatan kampung-kampung di sini dipenuhi oleh
pelbagai lapisan masyarakat. Kanak-kanak sibuk bermain, manakala yang dewasa
sibuk menyiapkan diri untuk waktu malam. Hati saya mulai resah apabila hari
mulai gelap. Tambah merisaukan hati saya apabila melalui kawasan kampung yang
gelap gelita tanpa lampu jalan. Saya nekad dan meneruskan perjalanan. Untuk
keselamatan, saya mengekori sebuah pick-up kerana risau kalau-kalau
terlanggar lembu yang sedang melintas jalan dalam gelap.
Jam 7:15 malam, saya singgah di sebuah lagi stesen minyak
berdekatan Savannakhet. Saya mengisi sebanyak 30,642 Kip (RM13). Dari sini masih
ada perjalanan sejauh 100 km ke Thakhek. Disebabkan ketiadaan talian internet di
kawasan ini, saya terpaksa bertanyakan arah ke Thakhek.
Menjelang jam 9:00 malam, barulah saya menghampiri pekan Thakhek.
Saya menghadapi masalah mencari hotel kerana lokasi yang
dipaparkan oleh Google Maps saya tidak menunjukkan lokasi hotel sebenar hotel
tersebut. Saya singgah di sebuah kedai dan cuba bertanyakan kepadanya nama hotel
tersebut. Dia juga tidak mengetahui lokasi hotel tersebut. Saya memintanya
supaya tolong menghubungi nombor hotel yang tertera pada baucer Agoda saya dan
akhirnya saya dapat mencari lokasi hotel tersebut. Lega dapat check-in.
Lega juga kerana dalam bilik hotel ini terdapat biskut buatan
Malaysia yang halal.
Sambil menunggu melelapkan mata, saya tertarik dengan berita
pencarian MH370 yang menjadi berita utama di Thailand.
Klip video di bawah diambil selepas saya memasuki sempadan Laos dan memandu Tuxedo hingga ke Thakhek.
perghh..memang adventure abis, saya memang suka baca catatan pengalaman pengembaraan spt ni...boleh saudara cerita prosedure untuk dapatkan surat kebenaran dari kedutaan Laos. Saya pernah cuba masuk Cambodia dgn kereta sendiri tp gagal , mrk minta surat sokongan dari kedutaan Cambodia di KL
BalasPadamsy ingin mohon bantuan tuan... boleh tolong tel sy semula di nombor 012 6409640... mesej pun xper...terima kasih tuan...along
BalasPadamTerbaekk..
BalasPadamTQ info membantu jelajah INDOCHINA
BalasPadam