Melawat Masjid Bangkok pada hari Jumaat

Hari ini adalah hari Jumaat. Lebih afdal rasanya jika saya berkunjung ke masjid pada penghulu segala hari ini. Saya bercadang untuk melawat 2 masjid utama di Bangkok. Masjid pertama yang ingin saya berkunjung adalah Masjid Bangluang. Sudah lama saya ingin berkunjung ke sini selepas menonton sebuah rancangan di TV3 yang dihoskan oleh Fetheri Yahya semasa bulan Ramadan tahun lepas. Masjid ini dibina semasa pemerintahan Raja Rama yang pertama lagi. Untuk sampai ke masjid, saya perlu parkir kereta saya di tepi jalan besar dan melalui lorong di tepi parit besar di belakang rumah penduduk sini.
Beginilah pemandangan masjid dari luar iaitu di pintu masuknya.
Sebaik tiba di masjid, saya terlihat tempat mengambil wuduk ini.
Apabila terpandang menara masjid ini, saya terbayang masjid-masjid yang terdapat di Malaysia.
Walaupun kebanyakan bahagian masjid ini tampak lama dan tradisional, tetapi waktu solat dipaparkan dalam bentuk digital.
Tarikan utama di masjid ini adalah mimbarnya yang mempunyai seni rekabentuk Thai.

Seterusnya saya ke Masjid Tonson. Masjid ini terletak berdekatan dengan Masjid Bangluang. Dalam perkiraan saya lokasinya hanya dalam beberapa ratus meter sahaja. Sekali pandang pada masjid ini, tampak ia lebih moden senibinanya jika dibandingkan dengan Masjid Bangluang tadi.

Sebaik memasuki ruangan masjid, kelihatan ruangan mengambil wuduk ini. Memandangkan waktu solat Jumaat sudah hampir, beberapa jemaah dilihat sedang mengambil wuduk.

Saya pun masuk ke dalam masjid.



Sebaik sahaja berada dalam masjid, suasana dingin menyelubungi. Penghawa dingin sudah siap dipasang untuk menerima kehadiran para jemaah Jumaat sebentar lagi.

Kelihatan kain pelikat dan sejadah tersusun rapi di suatu sisi di dalam masjid ini.

Berdekatan dengan masjid ini juga, terdapat kedai makan yang menjual masakan halal. Saya mengambil kesempatan untuk merasai "thiaw kheng" ini. Rasanya memang lazat sekali.

Sebelum meninggalkan masjid, saya sempat singgah di sebuah kedai menjual cenderamata. Apa yang menarik perhatian saya adalah jualan CD lagu ini yang penyanyinya adalah dari tanah air saya sendiri.

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengisi petrol di Thailand

Ligor yang Penuh Sejarah

Membawa Motosikal Malaysia Memasuki Vietnam