Hari Terakhir di Bangkok

Selepas melawat dua buah masjid di Bangkok, saya pun bergerak ke Wat Arun. Kuil ini terletak berdekatan dengan masjid-masjid tersebut.

Kali ini sudah 4 kali saya melawat kuil ini. Kali pertama semasa saya berusia 12 tahun. Ketika itu saya bersama famili saya melawat Bangkok. Kali kedua semasa tahun 2005 dan kali ketiga semasa perayaan Songkran pada tahun 2009.

Wat Arun ini merupakan mercu tanda utama di Bangkok.

Apa yang menarik,kuil ini terletak di tebing Sungai Chao Phraya.

Kelihatan beberapa ekor ikan berenang-renang di dalam sungai ini.

Selepas berehat sebentar, saya pun meneruskan perjalanan ke Pasar Minggu Chatuchak atau dikenali sebagai Chatuchak Weekend Market. Sungguhpun pasar ini dibuka hanya pada hari Sabtu dan Ahad, kini terdapat banyak kedai yang sudah memulakan perniagaan pada hari Jumaat.

Di Chatuchak ini terdapat beribu-ribu buah gerai yang menjual pelbagai barangan dari haiwan peliharaan, cenderamata, makanan, pakaian hinggalah perhiasan, buku-buku dan banyak lagi.

Selepas hampir 2 jam berada di pasar ini, saya pun memandu balik ke hotel untuk berehat. Tamatlah kembara saya di kota Bangkok kali ini. Esok saya akan memulakan perjalanan balik ke Malaysia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengisi petrol di Thailand

Ligor yang Penuh Sejarah

Membawa Motosikal Malaysia Memasuki Vietnam